Edinburgh, dag 2

Idag åkte vi turistbuss. Satte oss på övervåningen med himlen som tak och njöt av det fina vädret. Förvirrades av den lite missledande audio-guideningen men njöt av utsikten. Fotograferade mest hustak och kyrkor. Åkte genom New town och ut via botaniska trädgården till hamnen.

Stannade på en shoppingmall ute vid hamnen och inhandlade små nödvändigheter (jag köpte ett fint kokbokställ och en matlåda på Debenhams) och åt världsgod sallad med butternut squash, linser, bönor och getost. Vegetariskt och nyttigt. Det var första gången sedan resan påbörjades. 1-0 till Annicka.

Det började regna ordentligt så när bussen stannade i närheten av hotellet gick vi av. På hotellet bytte vi om (med bättre skydd mot regnet) och chillade ett tag. Begav oss sedan ut igen. Hoppade på bussen och åkte vidare upp till Old town. Där promenerade vi runt. Stötte till exempel på ”The worlds end” som fick oss att tänka på filmen At worlds end. Skojigt.

Efter en stunds promenad och strosande i små butiker hann klockan bli middag och vi åt fancy middag på en ställe vi bokad bord på. Så himla gott och trevligt.

Dick och jag åt förrät. Dick hade förväntat sig vitlöksbröd (typ) men fick en grön ärtsoppa med scones. Så roligt. Jag åt varmrökt lax med pepparrot och gulbeta. Godhetsdöden.

Till huvudrätt åt Karl scallops. Var tydligen himla bra.

Och jag åt en risotto med kantareller och sparris. Liksom titta vad snyggt:

Men det bästa av allt var såklart creme brulen. Med mangosorbet. Vi dog.

Så promenerade vi hem till hotellet, vinfnittriga och mätta.

På vägen såg vi en röd ensam ballong. Den fladdrade försiktigt fram mellan bilarna och jag tyckte det var fint.

Så tog dagen slut och imorgon lämnar vi Edinburgh.