Inte någonstans på fakturan framgick det att det var ett erbjudande och inte fan ska man väl behöva be om en second opinion så fort man är hos en läkare?

Den här dagen hade inte kunnat börja sämre. Här kommer listan på de element som fick min dag att bli rätt så annorlunda från en vanlig dag.  För vanliga dagar är jag inte förbannad.

  1. Jag har ganska mycket tid på morgonen så jag kollar min mail. Där hittar jag till min förvåning en e-faktura från Binero (ett företag som säljer bland annat webbhotell). 825 kronor för ett års använding av Bineros webbhotell. Förbannad utav helvete blev jag, för det webbhotellet hade jag fått gratis (och till på köpet inte ens lyckats få att fungera).
  2. Mitt nya abbonemang som började fungera igår (ett dygn efter tele2 spärrat mitt kontantkort, BRA GJORT!) fungerar inte som det ska. Själva surf-funktionen fungerar inte alls och det var ju den stora (och enda egentligen) anledningen till att jag skaffade abbonemanget.
  3. Tåget från Rönninge är försenat och jag blir skitstressad eftersom jag har en tid att passa. Ska till vårdcentralen för att ta om det tuberkulos-test jag gjorde för sju veckor sedan. Då misslyckades det så jag hade alltså fått i direktiv av läkaren att vänta i sju veckor, göra om det och sedan eventuellt få vaccineras för det.. Detta är vad jag trodde…
  4. .. men när jag kom till vårdcentralen, med andan i halsen och precis i tid, och suttit i väntrummet ett par minuter innan jag slutligen kom in till distriktssköterskan, ja då kom sak nummer 4 att bli förbannad över. Sköterskan skrattade i princip mig rakt i ansiktet. Hon förstod inte varför jag skulle göra om testet. Jag sa bara vad läakren sagt till mig, och att detta kan ju inte jag. Det visade sig att min kropp inte visat reaktion på testet för att jag är frisk och då behöver man inte göra något ytterliggare test. Reaktion visar kroppen endast om man har varit i kontakt med Tuberkulos eller om man är vaccinerad. Jag blev helt paff. Både sköterskan som läst av mitt resultat och läkaren som sedan gjort bedömningen efter testet har alltså gjort helt fel. Jag vill egentligen inte gå in och klanka ner på deras kompetens men jag har inget annat val. Testet har alltså gått precis som det ska, och istället för att skriva under mitt hälsointyg (som var anledningen till testet från början) så har läkaren fått mig att vänta i två månader – på ingenting. Jag blev både förbannad och chockad – det är ju inte lite skrämmande om läkarna inte vet vad de håller på med. Inte fan ska man väl behöva be om en second opinion så fort man är hos en läkare? Hur som helst krävde jag tillbaka mina pengar, gick förbannad som ett djur till jobbet, där jag skrev ut mina papper för hälsointyget och så gick jag tillbaka till vårdcentralen där jag träffade sköterskan igen. Hon hjälpte mig att se till att läkaren fick papprena och skulle sedan posta dem (med underskriften jag allså väntat på förgäves i två månader) till mig. Tacka fan för att jag inte fick träffa läkaren själv, jag var så förbannad på honom att jag inte vet vad jag hade gjort. Sköterskan var i alla fall tillmötesgående och snäll, så tack för det.

Okej, så dagen hade inte börjat bra. Det sista av de fyra helvetessakerna var nu löst, även om det tillförde att jag aldrig någonsin kommer att kunna på sjukvården igen. Vad är det för system där inte ens läkarna vet vad de håller på med? Tänk om det hade handlat om medicinering? Tänk om det handlat om dosering av något? Usch, skrämmande som sagt.. Men en sak borta, två to go (för punkt nr 3 handlade ju om ett försenat tåg så det löste ju sig genom att jag sprang från tåget när jag väl kom fram).

Jag ringde till Bineros kundtjänst, med planen att vara trevlig och inte en sådan person jag själv (som sitter i kundtjänst) hatar när de ringer. Men min ilska lös igenom i min trevlighet, det kände jag. Jag förklarade som det var, att detta inte var något jag tänkte betala och jag ville veta vad det handlade om. Killen i kundtjänst – hette han Göran? – skrattade generat och sa att det handlade om ”ett förnyelseerbjudande”. Efter att ha kort klart för Göran att jag inte var intresserad och önskade makulera fakturan gjorde han det. Så jag slipper betala 825 kronor för något jag varken beställt eller efterfrågat. Inte någonstans på fakturan framgick det att det var ett erbjudande. Det som framgick var belopp och förfallodag. Nej fyfan, det är ju bluff och båg och SKITDÅLIGT över hela grejen. En sak är säker, jag aldrig någonsin kommer jag anlita Binero.

När jag tog mig an punkt 2 på min helveteslista var jag trevligare. Jag förstod att det handlade om att jag har en iphone och att man säkert behövde aktivera abbonemanget eller internet-funktionen på något sätt. Mycket riktigt. Tjejen i kundtjänsten på tele2 var snäll och guidade mig genom hemsidan och jag fick det tillslut att fungera. Yeah!

Har svårt att vara arg så det har varit en ganska påfrestande dag. Men problemen är lösta och jag ska bara försöka förtränga det jobbiga som de lämnade efter sig.

4 reaktioner på ”Inte någonstans på fakturan framgick det att det var ett erbjudande och inte fan ska man väl behöva be om en second opinion så fort man är hos en läkare?”

  1. Annicka,
    Du fick ett gratiserbjudande på ett års abonnemang hos Binero. Erbjudandet innefattar såväl gratis servrar som support per tel och mail alla veckodagar. Självklart är inte detta gratis utan börjar kosta år två, vilket även framgick av det erbjudande du fick. Om du accepterar att börja använda tjänsten, vilket du gjort, accepterar du också att du efter ett år faktiskt får börja betala för den om du vill behålla den.

    Binero har absolut inget med bluff och båg att göra, vi är erkända i branschen för att ha de absolut bästa villkoren. I dem ingår att vi aldrig binder kunderna – hade du inte betalat fakturan så hade ditt abonnemang avslutats av sig själv och det är regler vi kommunicerar mycket aktivt.
    Välkommen åter till Sveriges vänligaste webbhotell.

    Förövrigt upplevde jag dig aldrig som arg på något sätt.
    Göran med kollegor,
    Binero

  2. jag har också fått sådana erbjudanden och det är sjukt. Från flera olika företag. Göran verkar ju lite borta i hatten för han vet mycket väl skulle jag gissa att många går på och betalar det där. Anmäl direkt! I många såna står det ofta: ”Obs! Detta är inte en faktura!” i något litet hörn i storlek 0.5 och många gamla går på detta. Pinsamt Binero. Pinsamt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


*